پیش بینی بورس چهارشنبه 25 مرداد 1402

/ خودرویی‌ها در مسیر خروج از تابلوی بازار سهام

به گزارش تجارت‌نیوز، مطابق پیش بینی‌ها با رد زمزمه‌های تکذیب آزادسازی قیمت خودرو توسط شورای رقابت، گروه خودرویی در بازار امروز با عرضه سنگینی از سوی سهامداران مواجه شد. به طوری که سهم‌های نام‌آشنای خودرویی اعم از خودرو، خساپا و خگستر با کاهش سنگینی روبه‌رو شدند.

شورای رقابت به شکل غیررسمی، آزادسازی قیمت خودرو را رد کرد اما هیچ استدالالی در پاسخ به صحبت‌های خودروسازان نداد. مدیرعامل یکی از دو غول خودروسازی کشور بیان کرد که با توجه به آزادسازی ورودی یعنی تهیه مواد پتروشیمی و فولاد به صورت آزاد از بورس کالا و همچنین تامین ارز از منابع غیر از سامانه نیما، اکنون بهترین فرصت و شرایط برای آزادسازی قیمت خودرو و خارج شدن آن از حالت دستوری است.

بنابراین هنوز هم این سوال در ذهن سهامداران خودرویی و فعالان اقتصادی باقی مانده است که اگر مواد اولیه خودروسازان از بورس کالا و از طریق رقابت تامین و همچنین ارز مورد نیاز نیز از بازاری غیر از نیما تهیه شود، آیا نباید قیمت نهایی خودرو نیز مورد رقابت قرار گیرد؟

اما در صورتی که قیمت خودرو رقابتی نشود، باید گفت با افزایش بهای‌ تمام‌شده خودروسازان، زیان انباشته آن‌ها هیچ‌گاه تمامی نخواهد داشت.