گزارش بلومبرگ از دست بسته آمریکا در تحریم همزمان نفت ایران و روسیه

هر عاملی که جریان صادرات نفت ایران را مختل کند تقاضا برای بشکه‌های رقیب مانند روسیه را افزایش می‌دهد، بنابراین تشدید همزمان تحریم‌ها علیه این کشورها قیمت جهانی نفت را افزایش می دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، آمریکا می‌خواهد تحریم‌ها علیه روسیه و ایران را سخت‌تر کند. اما این کار مخاطرات سیاسی قابل توجهی برای بایدن در آستانه انتخابات 2024 دارد.

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا به دنبال حمله‌ غافلگیر کننده حماس به رژیم صهیونیستی در هفته گذشته گفت:«احتمال اتخاذ اقدامات جدید علیه ایران وجود دارد. ایران مداخله مستقیم در این عملیات را رد می‌کند اما مطمئناً منابع مالی و آموزش در اختیار حماس قرار داده است».

یلن مستقیماً به جریان نفت برای تحت فشار قرار دادن ایران اشاره نکرد و دلیل آن واضح است. هر عاملی که جریان صادرات نفت ایران را مختل کند تقاضا برای بشکه‌های رقیب مانند روسیه را افزایش می‌دهد، آن هم در شرایطی که آمریکا تلاش می‌کند اقدامات علیه روسیه را تشدید کند. بدین ترتیب بازار جهانی نفت محدودتر می‌شود.

تحلیلگران عقیده دارند حتی اگر یک بشکه نفت به خاطر اقدامات سیاسی مثل تشدید تحریم‌ها حذف شود، باید بشکه دیگری از جای دیگری تامین شود تا قیمت نفت افزایش پیدا نکند.

این دو کشور حدود 13 درصد از عرضه جهانی نفت را در ماه‌های اخیر تامین کرده‌اند و ایران به تدریج جایگزین کاهش تولید سایر کشورهای اوپک پلاس از جمله روسیه و عربستان می‌شود که تولید خود را با هدف بالا بردن قیمت‌ها کاهش داده‌اند.

اطلاعات سایت تنکر ترکرز نشان می‌دهد صادرات نفت ایران رو به افزایش است. ایران در ماه‌های اوت و سپتامبر 40 درصد بالاتر از سه ماهه اول سال جاری میلادی نفت صادر کرده است. برخی مقامات آمریکا در ماه اوت از کاهش تدریجی تحریم‌ها علیه فروش نفت ایران سخن گفتند، اما جانت یلن در اجلاس سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در این هفته، این ادعا را رد کرد.

در هر صورت واقعیت این است که جریان صادرات نفت ایران رو به افزایش بوده و دومین منبع بزرگ عرضه مازاد نفت به بازار جهانی در سال جاری میلادی است. بنابراین کاهش صادرات ایران قیمت نفت را افزایش می‌دهد.

تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس عقیده دارند کاهش صادرات نفت ایران به خاطر تشدید تحریم‌ها سطح صادرات این کشور را به سطح سال گذشته برمی‌گرداند و این به معنای افزایش قیمت نفت تا بیش از 100 دلار هر بشکه در سال آینده میلادی است.

نماینده ایران در سازمان ملل ادعای مداخله ایران در حمله حماس به رژیم صهیونیستی را رد کرده است.

در مورد روسیه به نظر می‌رسد این کشور توانسته سقف قیمت تعیین شده توسط گروه 7 را دور بزند و قیمت نفت این کشور علی رغم کاهش شدید نسبت به شاخص‌های بین‌المللی بالاتر از این سقف بوده است.

وزارت خزانه داری آمریکا در روز پنجشنبه برای اولین بار نفتکش‌هایی را که از این طرح تخلف کرده بودند تحریم کرد.

در نهایت، محدود کردن همزمان ایران و روسیه در بازار نفت می‌تواند قیمت سوخت را بالا ببرد. با توجه به همکاری عربستان و روسیه در بازار نفت، آمریکا نمی‌تواند بر روی ریاض جهت پر کردن خلاء ده‌ها میلیون بشکه نفت حساب کند