تمرکز صادرات روی کالاهای با ارزش افزوده پایین

چگونه وزن صادرات ایران افزایش یافت؟

بررسی آمارهای تجاری چهارماهه امسال و مقایسه آن ‌با آمار سال‌های اخیر نشان می‌دهد که بر خلاف انتظار، ارزش کالاهای صادراتی ایران کمتر شده، چراکه متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۸۱ دلار و در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۳۵ دلار بوده، اما در چهار ماهه امسال به ۳۴۸ دلار رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، اخیرا آمار تجارت چهار ماهه منتشرشده که حاکی از رشد ۲۸.۶ درصدی وزن صادرات و کاهش نزدیک به ۸ درصدی ارزش صادرات نسبت به چهار ماهه اول سال قبل است. وزن و ارزش واردات نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۲ و ۱۰.۸ درصد افزایش یافته است. به عبارت دقیق‌تر در شرایطی که وزن صادرات غیرنفتی بیشتر شده، از ارزش آن کاسته شده که به تعبیری نشان‌دهنده صادرات کالا با ارزش افزوده پایین یا خام‌فروشی است.

این آمار نشان می‌دهد تراز تجاری کشور هم در چهارماهه امسال منفی سه میلیارد و ۶۳۳  میلیون دلار بود، طوری‌که ارزش صادرات کشور در مدت یاد شده ۱۵ میلیارد و ۹۰۶ میلیون دلار و ارزش واردات ۱۹ میلیارد و ۵۳۹ میلیون دلار بوده است.

در حالی این داده‌ها مربوط به صادرات کالاهای غیرنفتی است که براساس ارزیابی صورت‌گرفته پنج قلم عمده کالاهای صادراتی شامل «گاز طبیعی مایع‌شده» در ظروف 1000 سانتی متر مکعب و بیشتر، «پروپان مایع‌شده، «بوتان مایع‌شده»، «قیر نفت» و متانول در این مدت بوده‌اند.

ارزش کالاهای وارداتی نزدیک به ۵ برابر صادراتی‌ها

بررسی دقیق‌تر اعداد، اطلاعات جالب‌تری را نمایان می‌سازد. با توجه به واردات ۱۱ میلیون و ۸۴۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۹ میلیارد و ۵۳۹ میلیون دلار به کشور در چهار ماهه اول امسال، می‌توان گفت ارزش هر تن کالای وارداتی به طور متوسط نزدیک به ۱۶۵۰ دلار بوده است