تحلیل قیمت نفت در اوضاع کنونی

به گزارش نبض بورس، قیمت نفت صبح دوشنبه پس از حمله غافلگیرانه گروه فلسطینی حماس به اسرائیل که نگرانی‌ها را از درگیری گسترده‌تر در منطقه خاورمیانه تشدید کرد، بیش از ۴ درصد افزایش یافت.

معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت (CL=F) و برنت اینترنشنال (BZ=F) به ترتیب حدود ۴ درصد جهش کردند و به حدود ۸۶ دلار در هر بشکه و ۸۸ دلار در هر بشکه رسیدند. افزایش بیش از ۳.۵۰ دلاری نفت خام وست تگزاس اینترمدیت بزرگترین حرکت روزانه آن از آوریل تاکنون است.

حماس در آخر هفته بزرگترین حمله نظامی به اسرائیل را در چند دهه اخیر آغاز کرد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو، روز دوشنبه گفت که پاسخ اسرائیل به این حمله “خاورمیانه” را تغییر خواهد داد.

لازم به ذکر است که خاورمیانه بیش از ۳۰ درصد از تولید نفت جهان را به خود اختصاص داده است.

اندی لیپو، رئیس شرکت Lipow Oil Associates صبح دوشنبه در یادداشتی نوشت: “با وضعیت فعلی و تاکنون هیچ اختلالی در عرضه نفت وجود نداشته است. واکنش تند بازار نفت به این خاطر است که با ترس از گسترش درگیری، در نهایت ایران را وارد درگیری کند و بر ترانزیت نفت از طریق تنگه هرمز تأثیر بگذارد. “

لیپو خاطرنشان کرد که دخالت ایران در تعیین میزان تاثیر این درگیری بر قیمت نفت، کلیدی خواهد بود. تنگه هرمز که بین عمان و ایران قرار دارد بین ۱۷ تا ۱۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند. اگر این گذرگاه بسته شود، می‌تواند منجر به افزایش ۲۰ تا ۳۰ دلاری قیمت هر بشکه نفت و افزایش قیمت بنزین در آمریکا شود.

با این حال در حال حاضر، لیپو معتقد است که این درگیری بر مسیر نزولی قیمت بنزین در دنیا و خصوصا آمریکا تأثیری نخواهد داشت.

قیمت نفت در چند ماه گذشته مورد توجه بوده است؛ زیرا افزایش قیمت در پایان سپتامبر باعث شد برخی از تحلیلگران منتظر قیمت ۱۰۰ دلار در هر بشکه در بحبوحه شوک عرضه در سراسر بازار شوند. اما این قیمت‌ها اخیراً با آغاز «تخریب تقاضا» در انرژی کاهش یافته بود.

تام لی، رئیس تحقیقات Fundstrat می‌گوید کمبود تقاضای نفت باید افزایش قیمت در روز دوشنبه را محدود کند.

لی روز دوشنبه در یادداشتی خطاب به مشتریان نوشت: «انتظار داشته باشید تا [نفت]در ابتدا به دلیل ریسک‌های ژئوپلیتیکی افزایش یابد، اما تقاضا ضعیف است؛ پس این افزایش قیمت به مرور محو خواهد شد.»

حرکت عظیم نفت به سمت بالا توسط بسیاری در وال استریت به عنوان یک ضربه بر اقتصاد علامت گذاری شده بود. گلدمن ساکس این باد مخالف حرکت اقتصاد را “قابل کنترل” خواند، در حالی که دیگران نگران بودند که چگونه افزایش قیمت نفت، همراه با عوامل دیگری مانند اعتصاب کارگران خودروسازها، از سرگیری پرداخت وام‌های دانشجویی، و تعطیلی بالقوه دولت، می‌تواند به رشد اقتصاد ضربه بزند