شهرک صنعتی پرویزخان

شهرک های صنعتی ابزار مهم توسعه صنعتی با فراهم نمودن تمام زیرساخت های مورد نیاز سرمایه گذاری (آب، برق، گاز، مخابرات، تلفن و اینترنت) و خدمات مورد نیاز صاحبان کسب و کارها بصورت یکجا و کمک به اقتصادی نمودن سرمایه گذاری ها با کاهش هزینه های سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال، توسعه مناطق محروم، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ و …. می باشند. از آنجایی که دولت اقلیم کردستان عراق بر مبنای وجود منابع بسیار غنی نفت، معدن و کشاورزی و موقعیت جفرافیای مناسب، توسعه صنعت را به عنوان یکی از برنامه های اولویت دار خود در نظر گرفته است، در همین راستا طرح احداث شهرک صنعتی پرویزخان با مساحت 125 هکتار در مرز پرویزخان برای جذب سرمایه گذاران در طرح های دارای مزیت رقابتی و صادراتی توسط شرکت شهرک های صنعتی عراق به عنوان سرمایه گذار و توسعه دهنده و با حمایت های دولت اقلیم کردستان عراق ارائه گردیده است .

ایجاد این شهرک صنعتی به ایجاد اشتغال جوانان، توسعه منطقه، توسعه صادرات، جلوگیری از مهاجرت مردم به شهرها، استفاده بهینه از فضا، جلوگیری از تمرکز ناموزون صنایع، حفاظت از محیط زیست به دلیل احداث آنها به دور از شهر، کمک خواهد نمود و گام اساسی در راستای صنعتی شدن اقلیم کردستان عراق می باشد.

موقعیت مکانی شهرک صنعتی پرویزخان با توجه به نقشه ی زیر، در زمینی به مساحت 125 هکتار در شهرستان کلار واقع شده است. کلار شهری است در اقلیم کردستان عراق، با جمعیت 000/350 هزار نفر که بخش عربی و کردی کشور عراق را از هم جدا می سازد. معرفی دقیق موقعیت جغرافیایی شهرک پرویزخان:
  • فاصله از شهر سلیمانیه: 170 کیلومتر
  • فاصله از شهر کلار: 35 کیلومتر
  • فاصله از شهر بغداد: 242 کیلومتر
  • فاصله از شهر عربت: 150 کیلومتر

شهرک صنعتی پرویزخان، در زمینی به مساحت 125 هکتار در شهرستان کلار، واقع شده است.

خدمات زیربنایی مورد نیاز صنایع مستقر در شهرک صنعتی پرویزخان به شرح زیر تامین خواهد شد: آب: با توجه به ذخایر مناسب آب های زیرزمینی منطقه، آب مورد نیاز با حفر چاه تامین خواهد شد. برق: از کشور ایران تأمین خواهد شد. گاز: از کشور ایران تأمین خواهد شد. تلفن و اینترنت: از شبکه محلی تأمین خواهد شد. جاده: محل احداث شهرک در جوار جاده ی ترانزیتی کلار به پرویزخان، واقع شده است.

بر اساس مطالعات امکان سنجی صورت گرفته و شرایط منطقه به لحاظ کالبدی، فضایی، اقتصادی، شرایط زیست محیطی، امکان تأمین مواد اولیه، توسعه صادرات و با توجه به مقررات و ضوابط احداث شهرک صنعتی در اقلیم کردستان عراق، نوع صنایع دارای مزیت نسبی برای ایجاد شهرک صنعتی پرویزخان مشخص گردیده و بر اساس این نوع صنایع، نقشه استقرار صنایع همراه با تأسیسات، تجهیزات و خدمات مورد نیاز شهرک به شرح زیر طراحی و تنظیم شده است.

1) تهیه زمین و خدمات زیربنایی مورد نیاز برای احداث صنایع بصورت یکجا
2) عدم نیاز به دریافت مجوز احداث کارخانه از ادارات مختلف
3) امکان انتقال 100 %مالکیت اراضی شهرک به سرمایه گذاران طرح های استراتژیک صنعتی
4) صدور مجوزهای ساخت و ساز و پایان کار در کوتاه ترین زمان ممکن
5) ارائه تمام خدمات مورد نیاز کسب و کار از جمله آموزش مدیران ، آموزش فنی و حرفه ای کارگران ، خدمات بازاریابی و فروش، تامین مواد اولیه، لجستیک و حمل و نقل، انبارداری، خدمات سلامت و درمان و خدمات فنی و مهندسی
6) شبکه سازی و هم افزایی و همکاری فی ما بین صنایع مستقر در شهرک صنعتی

1) معافیت مالیاتی به مدت ده سال بعد از بهره برداری
2) معافیت گمرکی به مدت 5 سال بعد از بهره برداری و معافیت صد در صدی ورود ماشین آلات و مواد اولیه
3) داشتن روابط تجاری مناسب با جامعه جهانی
4) وجود بازار کار و نیروی انسانی تحصیل کرده و مستعد
5) امکان انجام مبادلات بانکی با شبکه بانکی در سطح جهان
6) وجود سرمایه مناسب در منطقه
7) انجام امور سرمایه گذاران با کمترین تشریفات قانونی
8) امکان انتقال کل سرمایه ناشی از فروش پروژه به هر جای جهان

با توجه به مزیت های نسبی منطقه شرایط، زیست محیطی، امکان تأمین مواد اولیه، توسعه ی صادرات و تأمین نیاز بازار کشور عراق صنایع اولویت دار برای استقرار در شهرک صنعتی پرویزخان به شرح زیر می‌باشد.
1) کارخانه تولید سیمان سفید با ظرفیت 500 هزارتن سالیه - وسعت 23.7 هکتار - اشتغال 200 نفر - برآورد حجم سرمایه گذاری 50 میلیون دلار
2) پالایشگاه نفت با ظرفیت 30 هزار بشکه در روز - وسعت 26.2 هکتار - اشتغال 150 نفر - برآورد حجم سرمایه گذاری 230 میلیون دلار
3) کارخانه تولید لوله های فولادی بدون درز با ظرفیت 120 هزار تن در سال - وسعت 8.2 هکتار - اشتغال 500 نفر - برآورد حجم سرمایه گذاری 50 میلیون دلار
4) صنایع پایین دستی پتروشیمی - وسعت 13.2 هکتار - اشتغال 740 نفر - برآورد حجم سرمایه گذاری 34.5 میلیون دلار
5) مرکز لجستیک - وسعت 15.9 هکتار - اشتغال 700 نفر - برآورد حجم سرمایه گذاری 70 میلیون دلار
6) بخش خدمات - وسعت 6.2 هکتار - اشتغال 100 نفر - برآورد حجم سرمایه گذاری 10 میلیون دلار